Monday, May 21

Keskinkertaisuus.

Minusta tulee ylioppilas. Se varmistui perjantaina. Tänään sain kirjallista materiaalia, joka osoitti pistemäärät ja arvosanat. Rehtorikin onnitteli ja sanoi, että kyllä nyt kelpaa. Niin kelpaa, kelpaahan? Minä luen ihmisiä, tulkitsen heidän reaktioitaan ja mietin, olenko sittenkään niin hyvä, mahdanko kelvata. Elän jatkuvassa miellyttämisen ja analysoimisen kierteessä, kun en muuta osaa.


Lähden lukiosta eximian yleisarvosanalla. Isä ja äiti ovat ylpeitä, poikaystävä kertoo ystävilleen saavutuksistani ja ystävät onnittelevat – osa katkerina, osa aidosti iloisina. Minäkin olen iloinen mutten ylpeä. Joukossa on yksi magna, neljä eximiaa ja yksi laudatur. Tavoitteenani oli saavuttaa viisi laudaturia ja yksi eximia. Jäin tavoitteistani vain muutaman pisteen päähän ja minusta tuntuu, että olen keskinkertainen. Keskinkertainen, surkea, häviäjä.


Tuntuu, että olen hävinnyt itselleni. Minä en ollut paras harrastuksissani, en kirjoittamisessa, en edes psykologiassa. Minä en edes ole laihin. Minä olen epäonnistunut. Tahdon tuntea tyhjyyden, jotta voin irrottaa itseni olevasta ja elävästä. Tahdon kieltäytyä kahvipöydässä, näykkiä salaattia päivällisellä ja juoda sokeritonta virvoitusjuomaa ystävien seurassa. Tahdon tyhjyyden, keveyden ja kieltäymyksen, jotta voisin kerrankin olla enemmän kuin muut.


Ja nytkin minä huomaan, kuinka kaksi puoltani taistelee keskenään. Toinen huomaa, että edellinen kappale on täynnä sairautta. Se haluaa terapiaa ja lääkityksen – terveen vartalon ja eheän mielen. Toinen haluaa huutaa ja juosta pois, lopettaa hoidon psykiatrisella. Se haluaa laihtua ja olla enemmän kuin muut – unohtaa olla kaunis omana itsenään.

4 comments:

Anonymous said...

ONNEA!!!! Olet onnistunut ihan mielettömän hyvin. Mutta sun arvoa ei mitata onnistumisissa, olet arvokas ja onnistuja ihan omana itsenäsi. Ja usko mua, jos lähtee sille keskinkertainen ei riitä tielle, on nopeasti pulassa vielä pahemmin, eikä ainakaan pääse tuosta suosta ylös. Ja eximian paperithan ei ole lähelläkään keskinkertaista. C.n paperit on musta keskinkertaiset, M.kin on jo hyvä. Mutta sitten jos tuohon lähtee, voi seuraavaksi mitata arvoaan pääsykokeilla, niin tein minä. Sitten surkuttelin itseäni kun en päässyt sisään ekalla yrityksellä. Jossain vaiheessa ajattelin, että olisin valmis läpi opintojen olemaan vaikka kaikista huonoin, kunhan vaan pääsisisin sisään. SItten pääsin sisään ihan parhaiden joukossa, ja taas mikään muu ei riitä. Oon keskitasoa vähän parempi ja hoen itselleni kuinka surkea oon kun en ole siellä top kympissä. Mutta yllätys yllätys. Nämä perfektionismin pahimmat kaudet kulkee ainakin mulla aina syömishäiriön kanssa käsi kädessä. mutta vielä me kumpikin päästetään noista molemmista irti, eikös? Sitten ollaan ihanan onnellisia ja rentoja:) Ja elämä on silti ihan tarpeeksi omassa hallinnassa.

Jenny said...

Niinpä, jotenkin sitä vaan huomaa kuinka loitontuu ystävistään, ja kai se saa olon tuntemaan niin yksinäiseltä...

Ja paljon onnea! :) Sekä ennen kaikkea voimia taas jaksaa eteenpäin ja olla antamatta liikaa valtaa sairaalle mielelle...

Anonymous said...

Paljon onnea ja voimia sinulle. Osaisitpa arvostaa saavutustasi ja ennen kaikkea itseäsi.

Eksyin sattumalta päiväkirjaasi, ja vaikutti mielenkiintoiselta, joten lisäsin linkin sivuilleni. Toivottavasti ok.

K said...

no et todellakaan et ole häviäjä. olet onnistunut mielettömän hyvin. ole ylpeä siitä. uskalla olla. onnea! mä olen ylpeä susta.