Wednesday, April 25

Tässä minä olen.

Minulla on monta nimeä. Yhtä monta on nimeä kuin päivääkin. Joka päivä on minun päiväni, uuden minäni. Joka päivä teen parannuksen, teen lupauksia, parannun yötä vasten ja lupaan, että huomenna minun on hyvä. Aamulla taas olen uudessa ansassa, pitämättömien lupausten puutarhassa. Tässä minä taas olen. Päivää, nimeni on Varovaisuus.


Minulla on monta ilmettä. Yhtä monta on ilmettä kuin tunnettakin. Ja tunteita minulla riittääkin. Ne ovat välähdyksenomaisia tai pitkäaikaisia, mutta aina yhtä moni-ilmeisiä. Voin käydä keskustelua itseni kanssa tuntemalla hetkittäin kateutta ja vihaa, sitten syyllisyyttä ja häpeää. Kommunikoin tuntein, piilotetuin sanoin.


Vaikka minulla on monta nimeä, monta ilmettä ja monta eri persoonallisuudenpiirrettä, olen silti yksi ja sama. Liiankin. Siksi nyt on aika vaihtaa maisemaa, sekä sisäistä että ulkoista. Ylioppilasjuhlien mekko on ostettu, yliopiston hakupaperit laitettu ja tänään saapui postissa lähete psykiatrian poliklinikalle. Vaikka minä pukuliikkeessä olin elegantti ja kaunopuheinen, lomakkeilla virallisesti hakukelpoinen ja lääkärin vastaanotolla itkuinen ja avuton, olin kaikkialla sama. Olin ja olen edelleen. Siksi on aika muuttua.


Päivää, nimeni on Edistys.

3 comments:

Neiti K. said...

Hei, hauska tutustua Edistys. Saanen esitellä itseni, minä olen Epäonnistuminen, juuri se, mitä meidänkaltaisemme ihmiset eivät koskaan voi hyväksyä itselleen.

Päivät pitenävät ja kohta valoa on kaikkialla. Hienoa, että olet päättänyt näyttää kauniilta myös valossa, koska peili on petollinen ystävä pidemmän päälle.

Josefin said...

Ja kuten sanoin, nimiä riittää. Edistys jäi noihin sanoihin, julkaistuihin ajatuksiin. Sitten minusta tuli Liiallisuus. Näin peilin, näin ympäristöni, näin kaikki muut. Minussa ei ollut enää tippaakaan edistystä, vain ylimääräistä ja rumuutta.

Mutta ehkä se muuttuu paremmaksi. Olen ainakin saanut mahdollisuuden muuttua. Yritän hyödyntää sen.

Hauska tutustua sinuun.

Anonymous said...

Mielenkiinnolla jään odottamaan lisää kirjoituksiasi. Ja tsemppiä taisteluun. Askel kerrallaan.